تاثیر افزایش قیمت بلیط بر اکوسیستم سفر آنلاین – ITIRAN


هانیه تقی زاده: مدتی است که تنش قیمت بلیت هواپیما برای پلتفرم های فروش اینترنتی بلیت مشکل ساز شده و فعالیت آنها در فصل گرم سفر را تهدید می کند. حدود یک ماه پیش سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق مجوز علی بابا به دلیل تخلفات قانونی خبر داد و متعاقباً هفته گذشته 13 سایت فروش آنلاین بلیت آنلاین مسدود شد. اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری دلیل بسته شدن این سکوها را تخلف اعلام کرد، اما اکنون این اتهامات در هاله ای از ابهام قرار دارد. چرا که بیش از هر چیز به نظر می رسد مبنای خاصی وجود ندارد که همه طرفین با افزایش قیمت بلیت در سال جدید موافقت کنند و از طرفی این فروشندگان آنلاین تنها نقش واسطه و نرخ واقعی پرواز را با توجه به لایه های اصلی بازی می کنند. – یعنی تامین کنندگان مشخص می شوند. بلیط دیکته می شود. ادامه بازار آشفته قیمت بلیط هواپیما و تعطیلی بیشتر شرکت های آنلاین فعال در صنعت مسافرت احتمالاً زندگی تازه واردان به این صنعت را تهدید می کند و اکوسیستم شاهد موج جدیدی از بیکاری یا مهاجرت خواهد بود.

عدم صلاحدید پلتفرم ها در قیمت گذاری

حدود یک ماه پیش سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق مجوز شرکت «علی بابا» که یکی از فعالان پیشرو در زمینه فروش اینترنتی خدمات مسافرتی است، خبر داد. اگرچه مدت کوتاهی پس از اعلام این شرکت مبنی بر رفع قطعی و شناسایی مشکل، اخبار مشابه در روزهای بعد نشان داد که این اخبار محدود به علی بابا نبوده و به زودی سایر شرکت های فعال در زنجیره تامین نیز درگیر آن شدند. خدمات مسافرتی آنلاین اخذ شده در همین راستا هفته گذشته سازمان هواپیمایی کشوری از بسته شدن 13 درگاه غیرمجاز فروش بلیت خبر داد و اعلام کرد که این اقدام به منظور نظارت بر بازار و برخورد با بسترهای موبایل و نرم افزارهای فروش بلیت انجام شده و دستوری صادر کرده است. توسط دادستانی.. اما واقعیت چیست و چرا باید در زمانی که کار و فروش این بنگاه ها اوج می گیرد، چنین مشکلی پیش بیاید.

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک و موسس شرکت علی بابا در توضیح این خبر به دنیای اکوت ست می گوید: مشکل اصلی امروز در حوزه هوانوردی در کشور این است که به دلیل مقررات نادرست، ناهماهنگی بین هزینه های پرواز وجود دارد. و قیمت بلیط ارائه شده توسط خطوط هوایی. در نتیجه این شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند قیمت‌های فعلی کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد، از قیمت‌ها گلایه دارند و نمی‌خواهند بلیط کافی برای پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای بازار ارائه کنند.

این فعال گردشگری اینترنتی با اشاره به ظرفیت سامانه هوانوردی کشور برای ارائه پروازهای داخلی روزانه با حدود 50 هزار صندلی، می گوید: نحوه توزیع این تعداد بلیت مشخص نیست چرا که بسیاری از گردشگران در مسیر یافتن بلیت گم می شوند. . برای پرواز قاضی تاکید می کند: با تمام این اوصاف چیزی که می خواهم بر آن تاکید کنم این است که در واقع بسترهای آنلاین فروش بلیط و خدمات مسافرتی در تعیین قیمت، نحوه توزیع بلیط، زمان حرکت و… نقشی ندارند و اینها همه مستقیم است. از ارائه دهندگان بلیط (ایرلاین ها و شرکت های چارتر) و استارت آپ ها و بازیگران آنلاین در این بخش تنها واسطه بین خریدار نهایی و شرکت های هواپیمایی هستند.

ظهور بلیط های چند جلدی

جدا از اینکه پلتفرم ها نقشی در تعیین قیمت ها ندارند و قیمت اعلام شده روی آن ها تنها بازتاب قیمت های تعیین شده توسط عرضه کنندگان است، این سوال پیش می آید که چرا در سال جاری به یکباره موضوع قیمت مطرح شد؟ بلیت هواپیما تا حدودی سخت شده است و ریشه این اتهامات گران فروشی در این است؟.. قاضی با بررسی اتفاقاتی که برای صنعت هوانوردی و گردشگری کشور آمده است، می گوید: تا به حال شرکت های هواپیمایی هر سال قیمت پرواز را افزایش می دادند، تابستان. که اثر تورم دارد، قیمت ها را خنثی کرد و عرضه و تقاضا را متعادل کرد.

وی می افزاید: از ابتدای سال 1393 تا 1400 این امکان در نظر گرفته شد که شرکت های هواپیمایی برای مدت معینی قیمت بلیت پرواز خود را افزایش دهند و به این ترتیب با حفظ فضای رقابتی، تعادل لازم بین عرضه و تقاضا برقرار شد و فرصت ایجاد شد. قاضی می گوید: مشکل از سال 1401 شروع شد، زمانی که شرکت های هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت ها را دادند و اجازه تغییر حداکثری بلیت ها را ندادند؛ به تدریج با گذشت زمان و فرا رسیدن بهار امسال، این موضوع باعث شد. سرانجام به یک بحران تبدیل شد و اکنون حتی برخی از خطوط هوایی هشدار داده اند که هیچ تمایل یا انگیزه ای برای ادامه فعالیت ندارند.”

این فعال صنعت گردشگری ادامه می دهد: بالاخره ماه گذشته جلسه ای برگزار شد که معمولا تصمیم بر افزایش قیمت بلیت می شود و انجمن هواپیمایی کشوری که هر سال قیمت مصوب را اعلام می کرد. ، لیست قیمت جدیدی را منتشر کرد که امکان افزایش 50 درصدی قیمت را نسبت به سال 1400 فراهم کرد. وی در ادامه تاکید کرد: اگرچه این 50 درصد نسبت به تورم اخیر ناچیز است، اما اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری با نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه مخالفت کرده و تنها اجازه افزایش 29 درصدی قیمت ها را نسبت به سال 1400 داده است. قاضی می گوید: این اختلاف منشأ اختلاف قیمت بود. در نتیجه شرکت های هواپیمایی خصوصی از پذیرش کرایه های اعلام شده توسط سازمان هواپیمایی خودداری کردند و قیمت گذاری را بر اساس قیمت های اعلام شده از سوی انجمن آغاز کردند. به گفته قاضی، ماجرا به اینجا هم ختم نشد و به تدریج نرخ سومی در بازار ظاهر شد که بالاتر از قیمت های اعلامی اتحادیه و سازمان هواپیمایی بود. رئیس انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه بدون توجه به قیمت گذاری چندگانه بلیت هواپیما، مسئولیت کنترل قیمت در بسترهای فروش آنلاین بلیت تعیین نشده است، افزود: تاکنون هیچ وقت فیلتری نداشته ایم. قیمت های پیشنهادی ایرلاین ها را بررسی کنید که آیا مطابق با نظر سازمان است یا خیر، چیزی نداشتیم و در دوره گذشته طبق معمول به کار خود ادامه دادیم. اما از آنجایی که در حال حاضر تفاوت قیمت ها وجود دارد، این موضوع باعث شده تا برخی از شرکت های هواپیمایی و چارترها بلیط های خود را با قیمت بالاتری عرضه کنند. شرکت های دیگری جذب شدند.»

اعتماد کاربران به پلتفرم ها

همانطور که علی بابا در بیانیه خود پس از تعلیق مجوز خود اعلام کرد، شرکت های فعال در زمینه فروش اینترنتی بلیت از جمله علی بابا موظف شدند با عرضه بلیت تنها با قیمت های اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به فعالیت خود ادامه دهند. اما این موضوع مشکلی از وضعیت آشفته تهیه بلیط هواپیما را حل نمی کند. قاضی با تحلیل پیامدهای این تصمیم سازمان هواپیمایی و ممانعت از فعالیت بسترهای آنلاین تهیه بلیت هواپیما، می گوید: این رویکرد نه تنها بر کنترل بازار و قیمت ها تاثیر می گذارد، بلکه منجر به شکل گیری بلیط هواپیما می شود. . بازار سیاه و فروش بلیت زیرزمینی خارج از محافل رسمی. وی تاکید می کند: چارترکنندگان تمام اقدامات را انجام می دهند تا بتوانند بلیت های موجود را به قیمت دلخواه بفروشند و تعادل لازم را بین قیمت نهایی و ساختار هزینه شرکت خود برقرار کنند.

در نتیجه فکر می‌کنم در آینده بیش از 50 درصد بلیت‌ها به این بازارهای غیررسمی ارسال شود و یافتن بلیت برای کاربران از روش‌های رسمی معمول (از جمله پلتفرم‌های آنلاین) و طبق اطلاعات قیمت اعلام شده توسط شرکت هواپیمایی

رئیس همایش تجارت الکترونیک کشور در تشریح پیامدهای این رویکرد برای بازار خدمات آنلاین سفر می‌گوید: در دستور دریافتی، تمام تلاش‌های علی بابا و سایر فعالان این حوزه در 10 سال گذشته انجام شده است. سال ها طول می کشد تا اعتماد کاربران را جلب کند.

قاضی با اشاره به روشی که این شرکت‌ها برای جلب نظر و اعتماد کاربران در پیش گرفته‌اند، می‌گوید: در سال 2013 که مدت زیادی از آغاز به کار بخش اینترنت نگذشته بود، از هر 100 مسافر در آن زمان، سه نفر بلیط خریداری می‌کردند. از پروازی که سرگردان بودند؛ زیرا در آن زمان سیستم و نظم چندانی وجود نداشت و مسافران عمدتاً از ناهماهنگی یا سودجویی برخی شرکت های چارتر کننده که بیش از ظرفیت خود بلیت می فروختند ناراضی بودند. با این حال، در طول سال ها تلاش هایی برای ایجاد مکانیزمی برای به حداقل رساندن این ناهماهنگی و ارائه یک تجربه کاربری مطلوب صورت گرفته است. اما اکنون با چنین برخوردهایی، کاربران دوباره از پلتفرم ها رویگردان شده اند.

همه این تهدیدات زمانی جدی‌تر می‌شود که بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری مهر با عنوان «فروش بلیت پرواز در یک سامانه; “سایت های بلیط گرد هم می آیند” ما در پایان ماه می باز خواهیم گشت. در آن زمان جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به گرانی بلیت هواپیما از احتمال بسته شدن سایت های فروش بلیط هواپیما خبر داد و اعلام کرد: برای حل مشکل گرانی بلیط هواپیما. سیستمی مطرح شده است که فروش بلیت را محدود می کند و از این طریق مشکل کمبود و گرانی را حل می کند.» اگر تصمیم سازمان هواپیمایی برای اجرای این ایده جدی باشد، شانس بقای فعالان آنلاین فروش بلیط هواپیما و … استارت آپ هایی که خدمات گردشگری ارائه می کنند در خطر جدی قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید