چرا واردات پوشاک خارجی ممنوع است؟ – آیتیرون


هارموها اندیشه پویا/ 40 تا 50 درصد پوشاک موجود در بازار قاچاق است که به صورت استوک یا مسافرتی وارد می شود. این سخنان مجید نومی، نایب رئیس اتحادیه نساجی و صادرات ایران در اردیبهشت ماه سال جاری است. یکی از آخرین آمارهای مربوط به قاچاق پوشاک ارائه شده است که عجیب ترین هم نیست. آمار دیگری می گوید که 70 درصد قاچاق پوشاک در کشور طی 17 سال مربوط به صنعت پوشاک کشور است.

قاچاق پوشاک پایانی ندارد

برگردیم: مهدی یکتا، دبیر اتحادیه نساجی و صادرات ایران در بهمن ماه 1392 گفت: 70 درصد پوشاک موجود در بازار ایران خارجی و تقریباً 100 درصد آن قاچاق است. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تیرماه ۱۳۹۵ گفته بود که ۷۰ درصد پوشاک کشور قاچاق است و اکنون سعید جلولی قدیری، دبیر انجمن نساجی و صادرات ایران نیز می گوید: «کالاهای قاچاق. بیش از یک سوم بازار پوشاک را تشکیل می دهد.» با یک جستجوی ساده می توان به سابقه طولانی قاچاق پوشاک در کشور دست یافت؛ آمارهایی که از یکدیگر پیشی گرفته اند و همگی گواه بر جدی بودن موضوع قاچاق پوشاک در جمهوری هستند؛ 12 سال پیش بود که پژوهش مجلس شورای اسلامی مرکز با انتشار گزارشی با عنوان “بررسی قاچاق پوشاک در ایران” به تحقیق در مورد قاچاق پوشاک از سال 1394 تا 1394 پرداخت و امروز می گویند 70 درصد بازار پوشاک قاچاق است و این همه یک پیام دارد، قدمت 110 ساله صنعت نساجی در ایران ورشکست خواهد شد

12 سال پیش در گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال 1389 اعلام شد که بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، گروه پوشاک پس از مشروبات الکلی در سال های 1387 و 1389 دومین گروه درگیر این بیماری است. . قاچاق که 17.42 درصد از حجم کل آن است. در سال 1388 قاچاق به 300 درصد یعنی بیش از سه برابر واردات رسمی رسید و اکنون مجید افتخاری، یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه نساجی و صادرات ایران می گوید: «قاچاق پوشاک به سطح قبل از سال 1396 بازگشته است». و این یعنی سیاست پنج ساله ممنوعیت واردات پوشاک به کشور شکست خورده است، همان سیاستی که در سال 1397 در بحث ارز انجام شد، اولویت تامین ارز برای کالاهای اساسی و واردات بود. از 1339 قلم کالا ممنوع شد در 9 خرداد 1396 ممنوع شد اما ورود پوشاک خارجی به کشور پایانی نداشت.

چرخ قاچاقچی می چرخد

از تابستان‌های گرم تا زمستان‌های سرد، بازار دستفروشی‌ها داغ است. آمارها از روند افزایش قاچاق در اقتصاد کشور حکایت دارد: اندازه اقتصاد غیررسمی در سال های 1342 تا 1388 15 درصد برآورد شده بود که پس از تقویت تحریم ها به بیش از 25 درصد رسید و بر اساس آخرین برآوردها، این رقم به بیش از 25 درصد رسید. . 34.5 درصد بود. همچنین در سال‌های 1387 تا 1390 حجم اقتصاد پنهان به ترتیب 24.8، 24.8، 27.6 و 27.3 درصد بوده است که این ارقام در سال‌های بعد افزایش یافته و به 34 واحد و در سال 1398 به 51 درصد رسیده است.

عکس دیگر آن است سازمان مالیاتی در مرداد ۱۳۹۸ اندازه اقتصاد زیرزمینی ایران را منتشر کرد. در آن گزارش، تخمین زده شد که بیش از 558 هزار میلیارد دود در بخش‌های «زیرزمینی» و «غیررسمی» تولید می‌شود. این عدد در مقایسه با نرخ ارز 4200 تومانی پذیرفته شده توسط بانک مرکزی ایران در آن دوره است. 133 میلیارد دلار و با نرخ ارز آزاد به 25 میلیارد دلار می رسد. سازمان مالیاتی همچنین برآورد کرده بود که فرار مالیاتی در ایران به 51.5 هزار تومان برسد.

نمودار 3 به گفته مسعود نیلی، اقتصاددان و دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اقتصاد غیررسمی ایران از سال 1359 تا 1393 از 24 به 42 درصد تغییر کرده است. اندازه اقتصاد غیررسمی که در اوایل دهه 60 کمتر از 25 درصد تولید ناخالص داخلی بود، در طول سال های جنگ به حدود 40 درصد افزایش یافت. اما پس از جنگ، اقتصاد غیررسمی بار دیگر روند نزولی را طی کرد تا اینکه تحریم‌های اقتصادی در اوایل دهه 1990 بر این متغیر تأثیر گذاشت و اندازه اقتصاد غیررسمی به حدود 35 درصد تولید ناخالص داخلی رسید. این تصاویر نشان می دهد که چرخ قاچاق در حال حرکت است و هرگونه ممنوعیتی به نام حمایت از تولید در نهایت در خدمت تولید نبوده و معادل قاچاق است.

سهم البسه ناشی از قاچاق

حجم بازار پوشاک ایران 9 میلیارد دلار است که 5.5 میلیارد دلار آن در داخل کشور تولید می شود و مابقی قاچاق است. مجید نامی گفت: و رضا موسی‌زده، رئیس اداره پیشگیری از قاچاق کالا و پولشویی معتقد است: بر اساس تحقیقات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری نهادهای عضو، بازار مصرف پوشاک حدود 4 میلیارد و 247 است. مردم. میلیون دلار و پوشاک تولیدی در کشور 3 میلیارد و 232 میلیون دلار است. صادرات پوشاک 136 میلیون دلار است که البته در مقایسه با تولید آن زیاد نیست. بر این اساس اختلاف تقاضا و عرضه یک میلیارد و 130 میلیون دلار است که تخمین قاچاق پوشاک را نشان می دهد.

لباس های به هم ریخته

آنها می خواستند تولید لباس را سازماندهی کنند، اما این اتفاق نیفتاد. بازار قاچاق رونق گرفت و به 70 درصد رسید. از سال 1396 با اجرای قانون ممنوعیت واردات پوشاک به کشور، تولیدکننده داخلی باید پاسخگوی نیاز بازار می بود، اما نه تنها قدرت خرید خانوار کاهش یافته است، بلکه طبق آمار ارائه شده بیش از 6 مورد سالانه میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود. و در نهایت نه دولت و نه صنعت موفق نشدند. دولت درآمد خود را از دست داد و صنعت پوشاک رقبای ترک، چینی و بنگلادشی را از دست داد. به گفته حامد نوابی تهرانی، کارشناس پوشاک، خانوارها سالانه 15 میلیون تومان برای خرید پوشاک قاچاق پرداخت می کنند و دولت 27 هزار تومان از درآمد گمرک ضرر می کند. به گفته علیرضا نخجوانی، رئیس کمیسیون نساجی شورای عالی واردات، از زمان ممنوعیت واردات، درآمد دولت از واردات منسوجات به صفر رسیده است. اگر استثناء لباس آتش نشانی و امثال آن را حذف کنیم، درآمد دولت صفر است. روزی که واردات ممنوع شد، می دانستیم که ظرفیت تولید کشور تقریبا نیمی از نیاز بازار را تامین می کند. طبق آمارهای رسمی تا سال 1394 واردات پوشاک نزدیک به 2 میلیارد دلار و در قالب قاچاق نزدیک به 25 میلیارد دلار بوده است. امروز این رقم تفاوت چندانی با آن ندارد با این تفاوت که در سال 95 یک دلار 3500 تومان بود، اکنون 45 هزار تومان است.

حالا یک سوال بی پاسخ مانده و آن اینکه چرا واردات پوشاک خارجی معاف نیست؟ علیرضا مناقبی، رئیس شورای عالی واردات ایران می گوید: اگر کل قاچاق این کشور 25 میلیارد دلار – قیمت هر دلار حدود 50 هزار تومان باشد – جریان مالی قاچاق در این کشور خواهد بود. یک عدد بسیار بزرگ علاقه مندان به این مسیر و به تعبیری دستشان بر آتش است، لزوما اجازه جابه جایی یا بسته شدن این مسیر و واردات قانونی را نمی دهند. ما معتقدیم بالاخره واردات کالا به صورت قاچاق انجام می شود، اجازه دهید این واردات به صورت قانونی انجام شود. البته این فقط در حوزه پوشاک نیست. از اردیبهشت 1396 واردات 2500 نوع کالا به کشور به طور کامل ممنوع شده است. اما همه این کالاهای ممنوعه در بازار وجود دارد و همه آنها قاچاق هستند. از لوازم خانگی گرفته تا لباس و انواع لوازم آرایشی هم همینطور است. ما مسیر قانونی را شکسته ایم و در نتیجه مردم کالاهای گران قیمت و تقلبی می خرند. کسانی که از بازار 25 میلیارد دلاری قاچاق سود می برند قطعا کار قانونی انجام نمی دهند. واردات قانونی را به هر قیمتی متوقف می کنند. نمی توانیم بگوییم قاچاق سازماندهی شده نیست. نمی توانیم بگوییم که قاچاق فقط توسط مسافر انجام می شود. تعداد کالاهای قاچاق حدود نصف یا حتی بیشتر از واردات قانونی کشور است. واردات قانونی کالا حدود 48 میلیارد دلار است که شامل مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای لازم برای تولید می شود. 25 میلیارد دلار شامل قاچاق همه چیز از غذا گرفته تا پوشاک، لوازم خانگی و غیره می شود. بازار قاچاق داغ است از زمستان سرد تا تابستان گرم؛ در چهارگانه تولیدکننده، مصرف کننده، دولت و قاچاقچی، برنده فقط قاچاقچی است و آنچه گم شده درس گرفتن از سیاست های غلط گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید